Wanneer je zzp’er wilt worden zijn er een aantal dingen om te regelen. Je moet je bijvoorbeeld inschrijven bij de Kamer van Koophandel, je moet er voor zorgen dat je klanten je kunnen vinden en dat je een unieke bedrijfsnaam hebt. Maar hoe werkt dat allemaal? In dit blog zet ik de belangrijkste dingen om te regelen op een rijtje.
Inschrijven bij KvK
Je wilt ondernemer worden. Het allereerste wat je moet doen is langs de Kamer van Koophandel. Vul op de KvK site een online inschrijfformulier aan en maak een afspraak op het kantoor. Houd er rekening mee dat je een geldig legitimatiebewijs moet laten zien en 53,30 euro inschrijfgeld moet betalen. Denk daarnaast na over de activiteiten van jouw bedrijf. Wil je muziekles geven? Geef dan duidelijk aan dat je een muziekdocent bent. Ten slotte is het handig om alvast na te denken over je bedrijfsnaam.
Domeinnaam claimen
Een domeinnaam claimen is heel belangrijk als je je eigen bedrijf wilt beginnen. Met die domeinnaam kun je namelijk ook een website en email aanmaken. Dat is handig omdat je via die manieren je klanten op een makkelijke en professionele manier kan helpen. Daarnaast weten je klanten door een website of email hoe ze jou kunnen bereiken. Een domeinnaam moet herkenbaar en uniek zijn en niet worden gebruikt door iemand anders. Dit kun je heel makkelijk opzoeken, door het te proberen in je browser of te checken bij een domeinnaamsite.
Een zakelijke rekening openen
Een zakelijke rekening openen wanneer je zzp’er bent is optioneel. Je kunt je inkomsten ook op een privérekening laten storten, maar dat is wel onoverzichtelijker. Met een zakelijke rekening maak je een duidelijke scheiding tussen je privé- en zakelijke inkomsten. Een zakelijke rekening openen kost meestal een bepaald bedrag per maand. Vergelijk de verschillende rekeningen op beoordeling, maandelijkse kosten en rentepercentage om de juiste keuze te maken voor jouw bedrijf.
Administratie
Wanneer het je gelukt is om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en je je bedrijfsnaam hebt geclaimd, is er nog iets heel belangrijk om rekening mee te houden: je administratie. Zorg ervoor dat je je administratie bijhoudt en aangifte doet wanneer dat nodig is. Op die manier geef je inzicht over de financiële status van je bedrijf. Reken uit hoeveel belasting je moet betalen of moet terugkrijgen. Je bent wettelijk verplicht om je administratie bij te houden wanneer je een eigen bedrijf hebt, dus het is belangrijk dat je dit goed en zorgvuldig bijhoudt. Doe je dit niet? Dan kun je een boete krijgen.